: محققان علوم پزشکی در مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون کشور آمریکا می گن مصرف کپسولای امگا ۳ نه فقط خطر سرطان پروستات رو کم نمی کنه بلکه احتمال موارد کشنده این مریضی رو هفتاد درصد زیاد می کنه.

: مصرف کپسول امگا ۳ خطرناکه؟ مقدار مصرف امگا ۳ چقدره؟

اسید چرب امگا ۳ یه جور اسید چرب اشباع نشده که در بدن ساخته نمی شه اما واسه سوخت و ساز لازمه.

ماهیای روغنی شامل ماهی آزاد، اِسقُمری اطلس (یه جور ماهی تن)، قزل آلا و شاه ماهی از منابع سرشار امگا ۳ هستن و مصرف هفتگی این ماهیا پیشنهاد شده.

امگا ۳ به عنوان ماده ای شناخته شده که خواص ضد التهابی داره و واسه پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی، التهاب مفصل (آرتروز)، سرطانا و افزایش تواناییهای ذهنی و پیشگیری از فراموشی استفاده شده.

با این حال سودمندی مصرف امگا ۳ موضوعی بحث برانگیز بوده و بعضی محققان و پزشکان فکر می کنن دلایل کافی واسه این نتیجه گیری موجود نیس.

محققان مرکز هاچینسون در این تحقیق خون ۸۳۴ مرد گرفتار به سرطان پروستات رو با خون ۱۳۹۳ مرد سالم مقایسه کردن.

یافته ها نشون داد کسائی که اندازه امگا ۳ در خونشون در بالاترین حده ۷۱ درصد بیشتر از بقیه در خطر دچار شدن به نوع کشنده سرطان پروستات قرار دارن که به سرعت پیشرفت می کنه و به سختی درمان می شه.

هم اینکه، در این افراد خطر دچار شدن به نوع ناچیز تر سرطان پروستات ۴۳ درصد بیشتره.

این مقدار امگا ۳ در خون با خوردن هفته ای بیشتر از دو وعده ماهی آزاد ایجاد می شه.

دکتر آلن کریستال محقق ارشد این تحقیق با اشاره به نتیجه تحقیق دیگری که ۱۲ سال پیش انجام شده میگه “ما دوباره نشون دادیم که مکملای غذایی ممکنه مضر باشن.”

“هر چی تحقیقات بیشتری انجام می دیم – و من در بیشتر دوران کارم در این تحقیقات شرکت کردم – میفهمیم که دزهای بالای مکملای غذایی در پیشگیری از بیماریا سودی ندارن و ممکنه حتی این خطر رو زیاد کنن.”

هنوز روشن نیس این چربی چیجوری باعث رشد تومور می شه اما بعضی حدس می زنند شاید امگا ۳ سیستم ایمنی رو ضعیف می کنه یا اینکه به دی ان ای (DNA) آسیب می زنه.

سرطان پروستات یکی از شایعترین سرطانای مردونه و احتمال اون با افزایش سن بیشتر می شه. در بریتانیا این سرطان شایع ترین سرطان در مردونه اما در کلیک ایران، هشتمین سرطان شایع در مردونه.

تازگیا در تحقیق دیگری که درباره سودمندی سلنیوم و ویتامین ای (E) در پیشگیری از سرطان پوستات انجام شد مشخص شد که سلنیوم تاثیری در پیشگیری نداره و ویتامین ای این خطر رو بیشتر هم می کنه.

تاثیر امگا ۳ در پیشگیری از بیماریای قلبی هم در چندین تحقیق که تازگیا انجام شده زیر سوال رفته.

بررسی ۲۰ تحقیقی که روی هفتاد هزار نفر انجام شده نشون داده که امگا ۳ خطر بیماریای قلبی رو کاهش نمی ده.

با این حال بعضی از کارشناسان نتیجه تحقیق مرکز سرطان هاچینسون رو قطعی فرض نکرده ان و فکر می کنن به تحقیقات بیشتری نیازه.

دکتر ایان فریم از مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا میگه “تحقیقات وسیع تر و پیچیده تری لازمه تا بتونیم خطرات امگا ۳ در رژیم غذایی رو با منافع اون سبک سنگین کنیم.”

سارا ویلیامز مسئول اطلاع رسانی مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا میگه: “دلایل این که امگا ۳ بر سرطان پروستات تاثیر میذاره تناقص آمیز هستن و بدیش اینه این تحقیق هم مسئله رو حل نکرده.”

****

بهترین منابع غذایی اسید چرب امگا ۳، شکلای جور واجور ماهی و آبزیان، تخم کدو، کتون و گردوه. در واقع منبع امگا ۳ در ماهیایی مانند ماهی آزاد، قزل آلا، تن، اسقومری و شاه ماهی هست. در گیاهان هم روغنای سویا، آفتابگردان، دانه کتون و گردو، فندق و کنجد شامل امگا ۳ هستن.

علاوه بر این، مواد غذایی غنی شده با امگا ۳ مانند بعضی نونا، آب میوه ها، روغنا و تخم مرغ مورد پیشنهاد کارشناسان تغذیه س.

اگه در سبد غذایی خونواده به صورت میانگین ۳ تا ۴ بار در هفته هر بار ۸۰ تا ۱۲۰ گرم ماهی مصرف شه، افراد اصلا یازی به مصرف امگا ۳ ندارن ولی اگه ماهی مصرف نمی شه، میشه از مکمل امگا ۳ استفاده کرد.

ضرورت مصرف امگا ۳ در بدن

مقدار مکمل مصرفی در دوز غیردرمانی، یه گرم در روز و در دوز درمانی ۳ گرم در روزه. مکمل امگا ۳ باید زیر نظر دکتر و پس از انجام آزمایشای لازم و تشخیص وضعیت اکسیداسیون بدن، تجویز شه چون مصرف خودسرانه این مکمل، آسیب به دنبال داره.

از اونجا که مکمل امگا ۳ یه نوع اسید چربه؛ اگه بیشتر از مقدار لازم مصرف شه، با اسید چرب امگا ۶ که واسه کارکرد بینایی و مغزی لازمه رقابت می کنه و اندازه جذب اونو پایین می آورد.

از طرف دیگه وقتی امگا ۳ به طور خاص در برنامه ریزی گذاشته می شه، کلسترول که واسه غشای سلولای بدن لازمه، کم شده و اتحاد غشاهای سلولی از بین میره.

در دوره های خاصی مانند بارداری یا شیردهی هم مصرف مقادیر بالای امگا ۳ می تونه خطرساز باشه.

افزایش زیادتر از اندازه امگا ۳ در بدن پاسخای سیستم ایمنی رو از جا در آورد و واکنشای دفاعی مانند جواب به میکروبا رو ضعیف می کنه. افزایش زیادتر از اندازه امگا ۳ در بدن هم اینکه می تونه تری گلیسرید خون رو به عنوان تامین کننده انرژی بدن از حد طبیعی پایین تر آورد و فرد رو دچار کمبود انرژی کنه.

هم اینکه اضافه دریافت اون در بدن اکسید می شه و پس از اکسیداسیون، به بافتای جور واجور از جمله عروق و حتی کبد آسیب میرسونه و موجب ایجاد کبد چرب شه.

با تموم خواص مفیدی که مصرف امگا ۳ داره ولی واسه بعضی هم مضره. افراد دچار مشکلات خونی، کسائی که پوستشون خیلی راحت دچار کوفتگی و کبودی می شه، آدمایی که داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین یا وارفارین استفاده می کنن، آدمایی که به غذاهای دریایی حساسیت دارن و کسائی که فشارخون خیلی بالا و کنترل نشده دارن، نباید امگا ۳ مصرف کنن.

منابع غذایی به درد بخور واسه مصرف امگا ۳

مصرف دوز بالای امگا ۳، سیستم ایمنی بدن رو سرکوب می کنه؛ پس کسائی که سیستم بدنشون ضعیفه، نباید اونو استفاده کنن.

مصرف امگا ۳ در واقع می تونه در نبود دچار شدن به یه سری از بیماریا به درد بخور باشه.

اولین و مهمترین تاثیری که امگا ۳ به اون معروف شده، نقش اون در پیشگیری از بیماریای قلبی و عروقی است، هم اینکه رژیم غذایی پر از امگا ۳، مانع خشکی و ریزش مو می شه.

به گفته پزشکان، سالمندان واسه پیشگیری از فراموشی باید غذاهای شامل امگا ۳ مصرف کنن. هم اینکه امگا ۳ موجب بهبود خلق و خو، رفتار و شخصیت افراد می شه.

یافته های تحقیقات نشون میده آدمایی که اندازه اسیدهای چرب امگا ۳ در خون اونا کمه، نسبت به بقیه رفتار متغیرتر و دیدگاه منفی تری دارن و هم دارای علائم ضعیف افسردگی هستن، در عین حال آدمایی که اسیدهای امگا ۳ بیشتری در خون دارن سازگارترند.

بهتره مکمل امگا ۳ رو همراه با وعده غذای اصلی مصرف کرد چون مکمل اون یه جور روغنه و همراه غذا بهتر جذب می شه البته آدمایی که پس از مصرف اون دچار ضعف در پا می شن، می تونن مکمل رو قبل از خواب مصرف کنن.

امگا ۳ ممنوع!

با همه خواص مفیدی که مصرف امگا ۳ داره، اما واسه بعضی هم مضره. افراد دچار مشکلات خونی، کسائی که پوستشون خیلی راحت دچار کوفتگی و کبودی می شه، کسائی که از داروهای رقیق کننده خون مثل آسپیرین یا وارفارین استفاده می کنن، آدمایی که به غذاهای دریایی حساسیت دارن و آدمایی که فشار خون خیلی بالا و کنترل نشده دارن، نباید امگا ۳ مصرف کنن. مصرف دوز بالای امگا ۳ سیستم ایمنی بدن رو سرکوب می کنه پس کسائی که سیستم ایمنی بدنشون ضعیفه نباید ازش استفاده کنن.

.

منبع : saten.ir