از قدیم گفتن که خوردن نمکِ زیاد باعث تشنگی و مصرف آب بیشتر می شه. حالا سوال اینه که خوردن نمک زیاد روی اشتها هم اثر میذاره یا خیر؟ محققان تلاش کردن تا نقش نمک در زیاد شدن وزن و گرسنگی رو بیشتر کشف کنن. خیلی از تحقیقات گذشته به این موضوع پرداخته که نمک باعث افزایش اندازه خوردن می شه یا خیر؟

محققان تا کنون بیشتر به نقش نمک در افزایش فشار خون پرداخته بودن، اما چند وقتیه که به اثر این ماده غذایی در بیشتر خوردن هم پرداخته ان. پس اگه شمام از اون دسته عزیزانی هستین که نمک زیاد مصرف می کنین و حتی قبل از قاشق و چنگال به دست گرفتن شروع به نمک زدن می کنین، حتما این مقاله رو تا انتها بخونین:

مصرف نمک در فضا چیجوری عمل می کنه؟!

گروهی از محققان در مطالعه ای نوین، واسه فهمیدن به نقش مصرفِ زیاد نمک در تشنگی تلاش زیادی کردن، اما فهمیدن، آدمایی که خیلی نمک مصرف می کنن، به نسبت بقیه کمتر آب می خورن. این دوستان نمک دوست، گرسنه تر هم می شن. همین میل بیشتر به غذا، در بلندمدت باعث پرخوری و اضافه وزن می شه.

محققان نامبرده در ادامه تحقیقات شون به گروهی خاص رسیدن: فضانوردان روسی. این فضانوردان درحالِ آمادگی واسه تطبیق با سختیای سفر خود به مریخ، یه مدت طولانی، شرایط فضا رو در وضعیتی ثابت مثل سازی کرده بودن. پس امکان مطالعه اثر مصرف نمک روی اونا ممکن بود. در طول تحقیق، رژیم غذایی فضانوردان تغییری نداشت؛ به جز اینکه اندازه نمک مصرفی اونا تغییر می کرد. رژیم غذایی اونا با مصرف ۱۲ گرم نمک در هر روز شروع شد. این مقدار از مصرف نمک ۲ برابر اندازه مصوب راهنمای غذایی در ایالت متحده آمریکا هستش.

بعد از گذشت چندین هفته، اندازه مصرف نمک به ۹ گرم در روز کم شد کرد و در سومین قسمت از این تحقیق، مصرف نمک روزانه فضانوردان به ۶ گرم رسید. یافته های بررسیای محققان نشون می داد که هر چقدر اندازه نمک مصرفی کم میشه، فضانوردان بیشتر آب می خورن. اول این نتیجه کمی عجیب و باورناپذیر به نظر می رسید. نکته غافل گیرکننده دیگه این بود که فضانوردان هنگام استفاده بیشتر از نمک در رژیم خود، همیشه از گرسنگی شاکی بودن. این در حالی بود که مقدار غذای اونا تغییری نداشت و فقط بر مصرف اندازه نمک اضافه شده بود.

نمک چه تأثیری در سلامت داره؟

سدیم، ماده سازنده نمک طعام نقش بسیار مهمی در رژیم غذایی داره. نمک فقط باعث طعم دهی به غذا نمی شه، بلکه باعث کارکرد درست ماهیچه ها و اعصاب می شه و به نگه داشتن تعادل مایعات در بدن کمک می کنه، اما وقتی اندازه مصرف نمک بالا بره، فشار خون هم راهی مشابه رو طی می کنه و زیاد می شه. در طول زمان، فشار خون بالا می تونه موجب عواقب جدی و تهدیدکننده واسه بدن و سلامت باشه. سکته مغزی، حملات قلبی، بیماریای کلیوی و بقیه مشکلات سلامت ازجمله مشکلات مصرف نمک هستن.

تبلیغات

  • خرید بلیط هواپیما

به گفته کارشناسان، واسه تنظیم فشار خون بدن، مصرف کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم نمک در روز پیشنهاد می شه. یعنی مقدار نمکی که در روز مصرف می کنیم، باید به اندازه تقریبا یه قاشق چای خوری باشه. واسه بیشتر بزرگسالان هم مصرف نمک نباید از ۱۵۰۰ میلی گرم در روز تجاوز کنه. البته بیشتر افراد بزرگ سال خیلی بیشتر از این اندازه، نمک مصرف می کنن. مثلا در کشوری مانند آمریکا این مقدار در روز به ۳۴۰۰ گرم می رسه. درزمان سالای گذشته، محققان به نقش نمک در چاقی زیاد پرداخته ان و به نتیجه های زیر رسیدن:

  • در سال ۲۰۱۵ میلادی، محققان چینی و ژاپنی گزارش دادن که مصرف زیاد نمک در کودکان و بزرگسالانی که نمک بیشتری مصرف می کنن، باعث افزایش چربی می شه. یعنی، مصرف بیشتر نمک در کودکان ۲۸ درصد و در بزرگ سالان تا ۲۶ درصد بیشتر باعث افزایش چاقی می شه. دلیل این موضوع واسه محققان قطعی نشده، اما اونا فهمیدن که مصرف بیش ازحد نمک باعث تغییر روش سوختن چربی در بدن می شه.
  • مطالعه ای از طرف محققان استرالیایی هم نشون داده که مصرف بیش ازحد نمک باعث افزایش ۲۳ درصدی چاقی در کودکان مدرسه ای می شه. به نظر می رسه، این افزایش اشتها به خاطر بهبود طعم غذا با نمک شکل میگیره. ضمن اینکه بعد از تشنه شدن، کودکان مدرسه ای به جای مصرف آب، نوشابه های پرکالری می خورن و همین باعث زیاد شدن وزن اونا هستش.
  • مطالعه استرالیایی دیگری در سال ۲۰۱۶ نشون داد که مصرف بیش ازاندازه نمک باعث افزایش ۱۱ درصدی مصرف غذا و کالریا می شه. چون نمک باعث خوش طعم تر شدن غذا می شه و اندازه مصرف رو بالا می بره.

کلا بنا به پژوهشای کارشناسان، نمک باعث افزایش اشتها می شه. البته تموم این نظرات براساس شواهده و نمیشه گفت که نمک شک نداشته باشین باعث اینجور نتیجه ای در بدن می شه. پس واسه اینکه نمک رو از نظر علمی علتی واسه چاقی بدونیم باید، تحقیقات منظم و دقیقی صورت بگیره.

لوری رومن (Lori Roman)، مدیر مؤسسه نمک، میگه: «تحقیقات مرکز ما بر مشکلات نمک ادامه داره. مثلا در پژوهشای خود فهمیدیم که دامداران واسه کاهش اشتهای دام و محدود کردن غذای اونا، مبادرت به دادن نمک می کنن. موندگاری این پژوهشا نشون میده که احتمال اینکه وجود رابطه ای میان چاقی و مصرف نمک وجود داشته باشه، خیلی درست هم نیس».

رابطه نمک و موشا چیجوریه؟

در مطالعه ای که در مثل سازی سفر فضایی انجام شد، دقیقا مشخص نشد که دلیل اینکه فضانوردان آب کمتری می خورن، با مصرف بیشتر نمک و افزایش اشتهای اونا چه ارتباطی داره. پس محققان به سراغ موشا رفتن. موشا با مصرف بالای اندازه نمک، از راه کبد ماده ای به نام اوره تولید می کنن. این ماده باعث حفظ تعادل آب موجود در بدن می شه. اما تولید اوره، انرژی زیادی می خواد. یعنی واسه تولید اون، به مواد غذایی مخصوصا پروتئین نیازه. این موضوع می تونه افزایش اشتهای فضانوردان رو توجیه کنه.

اینکه، فضانوردان میلی به نوشیدن آب نداشتن اما اشتهایشان زیاد شده بود، بسیار جالبه. پس مشخص می شه هنوز مسائل بسیاری هست که ما از اون بی خبریم. پس باید ابعاد جور واجور این رابطه (رابطه بین نمک و اشتها) بررسی بشه. درواقع باید به روش کنترل اشتها و تشنگی در بدن بیشتر پرداخته شه. به گفته محققان، کنترل اشتها شدیدا پیچیده س و باید تحقیقات دیگری به این موارد بپردازه.

محققان فکر می کنن: «گرسنگی دائمی در زمان تلاش واسه کاهش وزن می تونه نشونه مصرف نکردن درست نمک باشه. پس لازمه تا در خوردن نمک دقت بیشتری شه. کم شدن اندازه مصرف نمک می تونه تأثیرگذار باشه».

مصرف نمک رو کم کنین

به قول کارشناسان تغدیه، کنترل و تنظیم اندازه نمک مصرفی در رژیم غذایی کمی رقابت برانگیزه، اما پیشنهادایی در این مورد هست که می تونه به شما خیلی کمک کنه:

  • تلاش کنین، غذاهای فراوری نشده گیاهی استفاده کنین. غذاهای خونگی درست کنین و یادتون باشه، رستورانا از غذاهای فراوری شده و پرنمک استفاده می کنن.
  • از مصرف چاشنیا و سُسایی که پر از نمک هستن هم دوری کنین. سس گوجه فرنگی، سویا و… نمونه ای از این مواد هستن.
  • واسه اینکه ذائقه تون عادت کنه، اندازه مصرف نمک رو کم کم کم کنین. مثلا اگه به یه باره شروع به حذف نمک از غذای خود کنین، غذا بی مزه می شه و از این کار روی گردان میشین.
  • از سبزیجات و گیاهان خشک و تازه مانند سیر، فلفل مشکی و… استفاده کنین. هر چقدر ادویه بیشتری استفاده کنین، احتیاج به مصرف نمک کمتر می شه.
  • قبل از خوردن نمک نزنین. اول کمی از غذای خود بچشید، بعد نمک اضافه کنین. شاید اصلا احتیاجی به نمک اضافه نباشه.

مقالات صوتی

مجموعه صوتی تناسب اندام

چیزی که واسه رسیدن به اندام دلخواه تون باید بدونین


۱۴۰۰۰تومان


۷۰۰۰تومان

مشاهده محصول

.

منبع : chetor.com