: مصرف مکملای کلاژن می تونه به درد بخور باشه؟ 

مکملای کلاژنی این روزا فت و فراوون در بازار یافت می شن و به خصوص افراد ورزشکار در رشته بدن سازی از اون بسیار استفاده می کنن. با خوندن این مطلب به جواب این سوال می رسین. مکملهای کلاژنی به دلیل فایده های بسیاری طرفداران زیادی پیدا کردن، اما پژوهشها هم این گفته رو اثبات میکنه؟ در ادامه به جواب این سوال می رسین.

شاید اسم کلاژن رو به عنوان کلمه ای که امروزه بر سر زبانها افتاده شنیده باشین؛ کلاژن یه جور پروتئین ساختاری هست که بدن رو محکم میکنه؛ این ماده به پوست، مو، تاندونها و رباطهای مون انعطاف پذیری می بخشه، همین طور استخوانها و غضروفهای مون رو قوی و ساختاربندی می کنه.

کلاژن از تعداد زیادی آمینو اسید به اسمای گلیسین، پرولین، الانین، هیدروکسی پرولین و گلوتامیک اسید تشکیل شده هست.یه مولکول کلاژن از سه زنجیره پروتئینی تشکیل شده که به دور همدیگه پیچیده ان.مولکولهای کلاژن به شکلی خاص کنار همدیگه به صورت منظم قرار می گیرن و ریز رشته رو میسازن؛ بسیاری از ریز رشته ها به دور همدیگه می پیچند تا کلاژن رو تشکیل.

کلاژن هیدرولیز شده و پپتیدهای کلاژنی قطعه های کوچیکتری از کلاژن هستن که نسبت به شکلای جور واجور دیگه کلاژن هضمشون ساده تر هست.کلاژن هم مثل دیگه پروتئین ها توانایی تجزیه شدن به آمینو اسید به وسیله آنزیمای موجود داخل شکمی رو داراس. این آمینو اسیدها به وسیله مشکی رگ دروازه ای از راه خون وارد کبد می شن.

هر مقدار از این آمینو اسیدها که در کبد مورد استفاده قرار نگیره، دوباره به جریان خون برمیگرده تا مورد استفاده اعضای دیگه بدن قرار گیرد.فرقی نداره که چه نوع کلاژنی مصرف کرده باشین، گلاتین ژلاتین ماده ای جامد نیمه شفاف، بی رنگ، ترد و کم و بیش بی مزه هست که از کلاژن درون پوست و استخون جانوران به دست میاد یا کلاژن هیدرولیزشده پپتیدهای کلاژن هردو نوع این کلاژنها به آمینو اسیدها و بلوکهای اصلی همه پروتئینها تجزیه می شن.

به چه دلیل این موضوع مهم هست؟ ، این مثل این نیس که گلبولهای کلاژن در جریان خونتون شناور باشن و چاله های شکمیتون رو پرکنند یا پف زیر چشمتون رو جمع کنن. درحقیقت چیزی که اتفاق میوفتد این هست که، «با کمک ویتامین C»، سلولهای شما با کمک آمینو اسیدهای موجود کلاژن میسازن.

اما هنوزم مصرف کلاژن قابل هضم مهمه، چون خوردن کلاژن باعث می شه شما آمینو اسیدی که واسه تولید و بازیابی بافت اصلی کلاژن مثل پوست، مو، تاندونها و استخوانها و غضروفها مصرف می شن رو در اختیار بدنتون بذارین.خوب هست بدونین که، در ۴۰ سالگی، کلاژن تولیدی سریعتر از اندازه لازم بدن مصرف می شن

و بیست سال پس از اون نیمی از کلاژن داخل بدن دیگه کلا از بین رفته هست. خبر خوب چیه؟ شما می تونین از مکملای کلاژنی استفاده کرده تا ذخایر بدنتون رو دوباره به دست بیارین.حالا با دونستن این اطلاعات به نظر شما کلاژن خوب هست یا مضر؟ در ادامه با نظریه هایی در مورد کلاژن آشنا میشین.مصرف مکملهای کلاژنی سلامت پوست، مو و ناخنها رو زیاد می کنه

آزمایشها نشون میده که مصرف مکملهای کلاژنی به شکل زیادی رطوبت و توانایی ارتجاعی پوست رو بهتر کنه؛ همین طور چین و چروک رو هم کم می کنه.در تحقیقی که تازگیا انجام شد نشون داد که تخریب کلاژنی یکی از عوامل اصلی از دست دادن موها در سنین کهنسالی هست، اما پژوهشهای بیشتری واسه اطمینان از تاثیرگذاری مکملهای کلاژنی روی رشد دوباره موها، لازمه.

حالا دلایلی مبنی بر تاثیرگذاری مکملهای کلاژنی روی ناخنها موجود نیس، پس بهتر هست به وسیله یه لاک سفت کننده از ناخنهای تون مراقبت کنین.

مکملهای کلاژنی، سلولیت تجمع چربی رو کاهش میدن

این نظریه بسیار امیدوارکننده هست! تحقیقات نشون داده که مصرف دراز مدت مکملها بیشتر از ۶ ماه به وسیله پپتیدهای کلاژنی زیست فعال، به طور زیادی ظاهر سلولیت رو در زنان بهبود داد؛ نیاز به گفتن هست که این آزمایش بیشتر واسه زنائی که دارای حجم کمتری چربی بودن، تاثیرگذاری داشت تا زنائی که دارای اضافه وزن بودن. کرمای کلاژنی، فایده ای نداشتن؛ این مولکولها بزرگتر از اون هستن که به وسیله پوست جذب شن.

مکملهای کلاژنی به حفظ حجم عضلانی و تناسب اندام کمک می کنه

به طور قطع این نظریه با رژیم خوراکی و ورزش دارای رابطه مستقیمی هست. رژیمهای دارای مواد خوراکی با پروتئین بالا اثر بیشتری در حفظ حجم عضلانی داره. هرچه حجم عضلات شما بیشتر باشه، موقع ورزش، کالری بیشتری خواهید سوزوند؛ که اینکار، حفظ وزن و چربی سوزی رو راحت تر می کنه؛ همین طور رژیمهای خوراکی با پروتئین بالا به سرکوب کردن اشتها هم کمک زیادی می کنه.

به عنوان یه جور از پروتئین، کلاژن واسه حفظ حجم عضلانی مخصوصا در میانسالی موثر هست. تنها مشکل این هست که کلاژن دارای اندازه لوسین زیادی نیس.؛ این درحالی هست که لوسین واسه شروع سنتز پروتئین عضلانی یا رشد عضلانی لازمه؛ درنتیجه بهتر هست واسه تأمین نیاز پروتئین هرروز بدنتون، فقط به مصرف کلاژن تکیه نکرده و منابع مختلفی رو انتخاب کنین.

مکملهای کلاژنی، به سلامت قلب و کبد کمک میکنه

تحقیقات انجام شده نشون دهنده فواید خاص امینو اسیدها در کلاژنها هست؛ مثلا، کلاژن دارای آمینو اسیدهای آرگنین و گلیسین هست که هردو به عنوان عامل موثر واسه سم زدایی کبد شناخته شدن.

سخن آخر

  هزینه کردن واسه مکملهای دارویی بستگی به هدف اصلی شما یعنی مصرف کلاژن داره. پژوهشها نشون داده که مکملهای کلاژنی به بهتر شدن توانایی ارتجاعی پوست، کاهش چین و چروک و کاهش سلولیت، کاهش دردهای مفصلی و سفت شدگی کمک زیادی میکنن؛ اما دلایل چندانی مبنی براینکه کلاژن بر سلامت مو، ناخن، بیماریهای قلبی، بیماریهای کبدی و درمان پوکی استخون اثر به سزایی داشته باشه، موجود نیس.

اگه می خواین اثرات مثبت کلاژن رو در زندگی خود احساس کنین، باید هرروز ۲٫۵ گرم کلاژن استفاده کنین؛ همین طور بقیه پروتئین لازم بدن خود رو هم از راه مصرف تخم مرغ، دانه های سویا، ماهی، سینه مرغ و حبوبات تأمین کنین. هرچند درصورتی که گیاه خوار هستین مصرف اجناس سویا، حبوبات ، نخود، عدس و غلات سبوس دار رو به شما پیشنهاد میکنیم.

.

منبع :gahar.ir