مصرف ماکارونی فوایدی داره؟

مصرف ماکارونی چه فوایدی داره …

به گزارش تالاب در واقع شایدً جفت و جور و مصرف ماکارونی قبل از نون بوده. از اون جایی که جفت و جور اون برخلاف نون نیاز به تخمیر و طبخ نداشته، جفت و جور ماکارونی واسه آدمای اولیه آسون تر بوده. اما فایده ای هم واسه بدن داره؟

خواص ماکارونی

فرآورده های ماکارونی، فرآورده هایی مانند ماکارونی، ماکارونی، ورمیشل، نودل و لازانیا رو در برمی گیرد. علاوه بر این نوعای جورواجور دیگری برحسب فرهنگ غذایی هست. تحقیقات تاریخی به طور دقیق منشاء اصلی ماکارونی رو مشخص نمی کنه. در واقع شایدً جفت و جور و مصرف ماکارونی قبل از نون بوده.

از اون جایی که جفت و جور اون برخلاف نون نیاز به تخمیر و طبخ نداشته، جفت و جور ماکارونی واسه آدمای اولیه آسون تر بوده. مدارک تاریخی، پیدایش ماکارونی رو به اتروسکا (Etruscan: مهم ترین تمدن، قبل از تمدن رومی در شبه جزیره ایتالیا هستن)، رومیا، عربا و چینیا نسبت می دهد. امروزه بیشتر از ۶۰۰ نوع ماکارونی تولید می شه.

ارزش تغذیه ای ماکارونی

ارزش تغذیه ای ماکارونی در اصل وابسته به آردیه که در جفت و جور ماکارونی ازش استفاده می شه. این ماده غذایی غنی از نشاسته س، در حالی که اندازه پروتئین اون حدود ۷ تا ۸ برابر کم تر از اندازه نشاسته اون هستش. از نظر عناصر معدنی به خصوص آهن و روی،

در مقایسه با غذاهای دیگه که منبع اصلی املاح معدنی و ویتامینا هستن، در حد متوسطیه.تجزیه اسیدهای آمینه ی ترکیبات پروتئینی ماکارونی در مقایسه با ترکیبات پروتئینی غذاهای دیگه مانند شیر، تخم مرغ و پروتئین سویا که روزانه مصرف می کنیم، نشون میده

که از نظر اسید آمینه لازم لیزین در حد پایینی قرار داره و به دلیل همین محدودیت اسید آمینه ای، ارزش تغذیه ای اون کم میشه. پس عامل ارزش بیولوژیکی و عامل اندازه پروتئین ماکارونی در مقایسه با تخم مرغ و گوشت پایین تره.از طرفی این ارزش تغذیه ای ماکارونی از مرحله خرید در سوپر مارکت

تا پختن اون و قرار گرفتن روی میز غذا در برابر تغییر می شه. در بعضی از موارد نزدیک به ۲۰ درصد ترکیبات انرژی زای اون به هنگام طبخ از کف میره، اما باید به خاطر داشته باشیم که ماکارونی هیچ وقت به تنهایی و بدون چاشنی خورده نمی شه. ماکارونی محصولی نیمه روند شده که در جفت و جور اون فانتزی بودن، نوآوری و حتی علم تغذیه سهم زیادی داره.

ویژگیای ماکارونی از دیدگاه تغذیه ای

– ارزش انرژی زایی بالایی که کلا از راه قندها تأمین می شه.

– ارزش چربی کم یا خیلی کم.

– توانایی هضم آسون.

– مواد زائد کم.

ماکارونی همراه با چاشنی

ماکارونی برخلاف دیگر مواد غذایی پر از کربوهیدرات (مانند نون و بیسکویت)، هیچ وقت به تنهایی مصرف نمی شه و بیشتر با مواد غذایی دیگری که دارای پروتئین بالایی هستن مانند پنیر، گوشت، ماهی و … مصرف می شه.از این روش، ارزش بیولوژیکی اون نسبت

به هر غذای دیگه به خاطر تکمیل شدن پروتئین اون و هم اینکه تأمین اسید آمینهای لازم زیاد می شه. ۷۰ گرم ماکارونی همراه با کمی سس گوجه فرنگی، ۱۰ درصد روغن زیتون و ۱۰ گرم پنیر رنده شده، غذایی رو جفت و جور می کنه که عامل پروتئینی اون به طور کامل

بالا بوده و از نظر سهم دریافت انرژی از سه نوع ماده غذایی انرژی زا (پروتئینا، قندها و چربیا) دارای نسبت ۵۷ درصد از قندها، ۳۰ درصد از چربیا و ۱۳ درصد از پروتئین هاست که این نسبت از نظر کارشناسان تغذیه بهترین نسبت دریافت انرژی از مواد غذاییه.در مواردی که ماکارونی همراه با سس

گوجه فرنگی و مقداری پنیر استفاده شه، ۲۵ تا ۳۰ درصد پروتئین و ۴۰ درصد ویتامین C روزانه لازم بدن رو تأمین می کنه و اگه ماکارونی همراه با سس گوشت مصرف شه، ۴۰ درصد پروتئین و ۲۵ تا ۳۰ درصد آهن روزانه لازم بدن رو برآورده می سازه.

ماکارونی، غذای ورزشکاران

ماکارونی یه غذای پایه و اصلی واسه ورزشکاران حساب می شه. این گروه تلاش می کنن با به کار گیری یه رژیم غذائی مناسب قدرت فیزیکی خود رو در انجام مهارت مورد نظر زیاد کنن. تغذیه، سوخت بدنه. واسه این که بدن کار خود رو خوب به انجام برسونه، لازمه

که هر دو عامل سوخت و کارکرد بدن آدم خوب شناخته شه.در ورزشای هوازی، وعده غذای اصلی و غالب باید کلا شامل قندها و چربیا باشه. یه وعده ماکارونی که معمولا با سس گوجه فرنگی و روغن زیتون یا کره مصرف شه، غذای ایده آلی بوده و خوب مشخصه

که نسبت دریافت انرژی به نسبت ۱-۲-۴ به ترتیب از قندها، چربیا و پروتئینا رو تأمین می کنه.به کار گیری مقادیر بالاتری از ترکیبات کمپلکس و حتی بدتر از اون، از قندهای ساده به خاطر افزایش کارایی ورزشکار قبل از شروع فعالیت، به طور کامل غیرمنطقی و حتی خطرناکه و منتهی به مریضی هیپرگلیسمی (افزایش قند خون) می شه.

.

منبع :