مدتیه که یه مطلب به ظاهر علمی با مضمون زیر در بین کاربران شبکه های اجتماعی در مورد ماهی تیلاپیا دست به دست می شه. با در نظر گرفتن درخواست اعضای محترم کانال، به این مطلب شبه علمی جواب داده می شه.

چند هفته س بر سر در بعضی فروشگاه های ماهی نوشته شده: « ماهی تیلاپیا رسید»

۱- ماهی تیلاپیا در چین به عنوان یه پروژه تولیدی در حجم بزرگ و با قیمتی ارزون واسه صادرات، در آب هاى درجه سوم (پساب کارخانه جات و …) مزارع به راه افتاد و محیط کشت آلوده ای داره. کود و پساب حیوونی مزارع به عنوان غذای این ماهی استفاده می شه. رشد سریع و غذای بی کیفیت و ارزون این ماهی، اونو به صرفه و سود رسون کرده.

۲- چون تنها نر این ماهی خوراکیست، از هورمون و آنتی بیوتیک زیادی در محیط کشت جهت رشد اون استفاده می شه که بالتبع جذب گوشت این ماهی می شه.

۳- این ماهی نسبت به دیگر ماهیا از امگا ۳ بسیار کمتری برخورداره و عوضش امگا ۶ بالایی داره که مصرف اون موجب ناباروری مردها، فراموشی، التهاب روده و مشکلات قلبی می شه و در خیلی از کشورای اروپایی خوردن اون منع شده.

۴- این ماهی برخلاف مخالفتای محیط زیست وارد ایران شده.

۵- گوشت این ماهى پر از عناصر مضر براى بدن انسانه. ماهی تیلاپیا رو نخرید و هیچ وقت میل نکنین.

جواب به مطلب شبه علمی:

۱- یکی از چند تا نکته مهم در مورد ماهیا پرورشی از جمله تیلاپیا اینه که باید قبول کنیم ظرفیت آبهای آزاد و اقیانوسا واسه صید ماهی، دیگه جوابگوی جمعیت رو به رشد جهان نیس؛ پس پرورش ماهی واسه سیر کردن شکم جمعیت الان جهان، نه یه انتخاب که یه اجباره. ماهی تیلاپیا یکی از بهترین ماهیا پرورشی دنیاس. برخلاف اون چیزی که ادعا شده، چین تنها پرورش دهنده ماهی تیلاپیا نیس، بلکه پرو، کانادا، اکوادور، آمریکا، تایوان، مکزیک، اندونزی، هندوراس، ویتنام و کلمبیا هم این ماهی رو پرورش میدن.

مصرف ماهی تیلاپیا خطرناکه؟

به کار گیری کود و پساب حیوونی واسه پرورش تیلاپیا، هم موضوع شبه علمی دیگه ایه که مطرح گردیده. اینجاش خیلی مهمه که تیلاپیا یه ماهی گیاه خواره و تقریبا در تموم استخرهای پرورش ماهیا گیاهخوار، از کود واسه بارور کردن خاک استخر و رشد جلبکا و پلانکتونا استفاده می شه. هر چند ممکنه به صورت اتفاقی، ماهی تیلاپیا پوزه ای هم به کودها بزنه؛ اما معنی اون به کار گیری کود نیس. البته ماهی تیلاپیا در انتخاب غذا سخت گیر نیس و اگه پرورش دهنده به اون گرسنگی شدید بده، ممکنه مستقیما هم از کود استفاده کنه. راز ارزون بودن تیلاپیا و مطلوب بودن اون واسه پرورش هم قسمتی به همین تساهل در انتخاب غذا برمیگرده.

نکته دیگری که باید مورد توجه قرارداد فعل و انفعالات بیوشیمیایی بدن ماهیه که این مواد کم ارزش رو به پروتئین با ارزش تبدیل می کنه. بازم که ما پای درختان میوه هم کود ریخته می شه، اما میوه همون کوده؟!!

باید در نظر داشت که تیلاپیا ماهی آب شیرینه و آب رو از آبششا و پوستش جذب می کنه. پس کیفیت آبی که در اون شنا می کنه، خیلی با اهمیته؛ وگرنه تیلاپیا آلوده و مریض شده و از بین میره.

 ۲- هر دو جنس ماهی تیلاپیا توانایی خوراکی دارن؛ اما دلیل به کار گیری هورمون در تغییر جنسیت این ماهی، رشد سریع تر جنس نر نسبت به ماده و رسیدن زودتر اون به وزن قابل فروشه. این هورمون معمولا در اولین روز خارج شدن ماهی از تخم -که هنوز جنسیت مشخصی نداره- استفاده می شه و اثرات اون تا ۳۴ هفته بعد که زمان فروش ماهی بالغه از بین میره. به کار گیری پادزیست (آنتی بیوتیک) هم منحصر به تیلاپیا نیس و در پرورش انبوه هر موجود زنده ای که احتمال مریضی بالا میره، واسه درمان و بعضی وقتا پیشگیری، از آنتی بیوتیک استفاده می شه.

 ۳- تیلاپیاهایی که اصولی و درست تغذیه شده باشن، از مقادیر مناسبی امگا ۳ بهره مند هستن. مقدار امگا ۳ تیلاپیا از بعضی شکلای جور واجور آبزیان مانند میگو بیشتر، اما از ماهی تون و سالمون کمتره. ایجاد مشکلات باروری در مردان، فراموشی و چیزای دیگه ای به جز اینا و هم ممنوع بودن مصرف اون در کشورای اروپایی بدون مستنداته.

 ۴- سازمان محیط زیست متولی سلامت ماهی نیس؛ بلکه متولی سلامت ماهی سازمان دامپزشکی کشوره. سازمان محیط زیست هیچوقت با واردات این ماهی به عنوان غذای آدم مخالفتی نکرده و از نظر حقوقی و قانونی وظیفه ای نداره. مخالفت سازمان محیط زیست با پرورش این ماهی در آبای داخلی کشور به دلیل ترس از غلبه جمعیت اون بر بقیه گونه ها (به دلیل مقاوم بودن) و در آخر حذف گونه های بومی کشور بود. در آخر با رای زنی انجام شده، مجوز پرورش این ماهی فقط واسه آبای بسته استان یزد صادر شد.

 ۵- هیچ عنصر مضری در بدن تیلاپیا موجود نیس. ۲۶ درصد از بدن این ماهی از پروتئین تشکیل شده که حدود ۵۲ درصد از پروتئین روزانه بدن ما رو تامین می کنه. هم اینکه ۳۷ درصد از ویتامین D و ۳۱ درصد از ویتامین B12 لازم بدن ما با خوردن ۱۰۰ گرم از این ماهی تامین می شه.

نکته بسیار مهم در تغذیه آدم از ماهی اینه که پیشنهاد می شه ما هفته ای دوبار ماهی بخوریم، اما واسه این که از تنوع مواد موجود در اونا بهره مند شیم و مشکلات بهداشتی و ایمنی اونا هم کمتر باشه، بهتره تنوع در مصرف ماهی رو رعایت کنیم.

.

منبع :