مجموعه: رژیم درمانی

مصرف قهوه متابولیسم بدن رو افزایش می دهد؟

 

اگه به مصرف قهوه علاقمند هستین جالبه بدونین که مصرف قهوه فقط در کوتاه مدت می تونه متابولیسم بدن رو زیاد کنه اما در دراز مدت به دلیل عادت کردن بدن، این تاثیر کم تر می شه.

 

قهوه شامل ماده کافئینه که پرمصرف ترین ماده روانگردان در سراسر جهان شناخته می شه. امروزه کافئین به دلیل امتیازات خوبی که داره، در بیشتر مکملای چربی سوز تجاری استفاده می شه. علاوه براین یکی از تک و توک مواد شناخته شده ایه که چربیای موجود در بافت چربی بدن رو جذب کرده و متابولیسم رو زیاد می کنه.

 

اما واقعا مصرف قهوه دلیل کاهش وزن می شه؟ این مقاله نگاه دقیق تری به این موضوع داره، با ما همراه باشین.

 

اندازه کالری که فرد موقع استراحت می سوزونه اندازه متابولیک در استراحت نامیده می شه

 

قهوه شامل مواد محرکه

خیلی از مواد فعال بیولوژیکی که در دانه های قهوه یافت می شن در نوشیدنی قهوه هم وجود دارن که بعضی از اونا روی متابولیسم بدن تاثیر می ذارن:

کافئین: از اصلی ترین مواد محرک موجود در قهوه س.

تئوبرومین: ماده محرک اصلی در ترکیبات کاکائوه که در مقدار کمتر در ترکیبات قهوه هم پیدا میشه.

تئوفیلین: ماده محرک دیگه ایه که در ترکیبات قهوه و کاکائو پیدا میشه. این ماده در درمان مریضی آسم هم استفاده میشن.

اسید کلروژنیک: یکی از اصلی ترین مواد فعال بیولوژیکی در ترکیبات قهوه س که باعث جذب آروم کربوهیدراتا می شه.

ار میان موادی که در بالا به اونا گفته شد، کافئین مهم ترین ترکیبه که به دلیل اهمیت بالای اون، به طور کامل مورد مطالعه قرار گرفته.

 

کافئین به واسطه بستن یه رشته انتقال دهنده عصبی به نام آدنوزین (adenosine) کار می کنه. با بسته شدن آدنوزین، کافئین دلیل می شه که نورونا تحت تاثیر قرار گرفته و رشته های انتقال دهنده عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین (norepinephrine) منتشر شن؛ درنتیجه دلیل می شه که فرد احساس کنه انرژی بیشتری پیدا کرده و هوشیارتر شده.

اینطوری قهوه کمک می کنه که فرد با وجود خستگی، بازم احساس سرحال بودن کنه. در واقع قهوه کارکرد و کارایی فیزیکی فرد رو حدود ۱۱ تا ۱۲ درصد زیاد می کنه.

 

 مصرف قهوه فقط در کوتاه مدت می تونه متابولیسم بدن رو زیاد کنه 

 

قهوه به شکسته شدن بافتای چربی کمک می کنه

کافئین سیستم عصبی رو تحریک می کنه؛ طوریکه سیگنالای مستقیمی به سلولای چربی می فرستد و به اونا میگه که به قطعات کوچیک تر شکسته شن.

درواقع این عمل به واسطه افزایش هورمون اپی نفرین (epinephrine) در سطح خون، اتفاق میفته. اپی نفرین با اسم آدرنالین هم شناخته می شه. این هورمون در سطح خون به سمت بافتای چربی حرکت می کنه و به اونا این سیگنال رو میده که به قطعات کوچیک تر شکسته شده و بعد اونا رو در سطح خون منتشر می کنه.

 

البته باید گفت که منتشر کردن قطعات کوچیک تر بافتای چربی در خون، تا وقتی که فرد کالری بیشتری نسبت به مقدار دریافتی در رژیم غذایی خود نسوزونه، به کاهش وزن کمکی نمیکنه. این موقعیت به عنوان یه تعادل انرژی منفی شناخته می شه.

 

شما می تونین از راه کمتر خوردن و یا بیشتر ورزش کردن به این تعادل انرژی منفی برسین. یکی دیگه از راه های هدف دار رسیدن به تعادل انرژی منفی، به کار گیری مکملای چربی سوز مانند کافئینه. در ادامه تاثیر کافئین بر افزایش متابولیسم بدن مورد بررسی قرار میگیره.

 

بدن افراد در طول زمان نسبت به اثرات مصرف کافئین، مقاوم می شه

 

قهوه اندازه سوخت و ساز بدن یا همون متابولیسم رو زیاد می کنه

اندازه کالری که فرد موقع استراحت می سوزونه، اندازه متابولیک درحال استراحت (PMR) نامیده می شه. افزایش اندازه سوخت و ساز بدن بدین معنا هستش که فرد آسون تر وزن خود رو کم می کنه و درواقع فرد می تونه بدون اینکه زیاد شدن وزن پیدا کنه، غذای بیشتری مصرف کنه.

 

تحقیقات نشون میده که کافئین حدود ۳ تا ۱۱ درصد مقدار PMR رو زیاد کرده و درمواردی که در دوز بیشتری مصرف شه، تاثیر اون بیشتر هستش. خیلی مهمه که افزایش متابولیسم در اثر افزایش چربی سوزی بدست میاد. اما بدیش اینه تاثیر اون در آدمایی که چاق هستن، کمتر دیده می شه.

 

یکی از تحقیقات نشون میده که مصرف کافئین در افراد لاغر، دلیل می شه چربی سوزی حدود ۲۹ درصد زیاد شه این در حالیه که در افراد چاق، این مقدار فقط در حدود ۱۰ درصد هستش. هم اینکه تحقیقات نشون میده که تاثیر کافئین بر چربی سوزی بدن به سن افراد هم بستگی داشته و این تاثیر در افراد سن بالا نسبت به افراد جوون، کمتر هستش.

 

قهوه یکی از بزرگ ترین منابع آنتی اکسیدان در رژیم غذاییه

 

مصرف قهوه و کاهش وزن در دراز مدت

می تونیم بگیم که بدن افراد در طول زمان نسبت به اثرات مصرف کافئین، مقاوم می شه. تو یه مدت زمان کوتاه، مصرف کافئین اندازه سوخت‎ وساز بدن و چربی سوزی رو زیاد می کنه اما پس از یه مدت بدن فرد در برابر اثرات مصرف کافئین، مقاوم می شه و دیگه مصرف اون، کمکی به چربی سوزی نمیکنه.

 

اما اگه در دراز مدت، مصرف قهوه دلیل نمی شه که کالری بیشتری بسوزونین بازم این احتمال هست که اشتهای شما رو کاهش داده و کمک مکند که کمتر غذا بخورین. یه مقاله تحقیقی نشون میده که مصرف کافئین، در کاهش اشتهای مردان موثره اما در زنان تاثیری نداره. این درحالیه که دیگه تحقیقات میگن که مصرف کافئین در اشتهای مردان تاثیری نداره.

 

به طور کل باید گفت این که مصرف قهوه و کافئین در درازمدت بر کاهش وزن تاثیر داره یا نه، به خود فرد وابسته. اما بازم این نقطه نظر هست که در دراز مدت، تاثیر مصرف قهوه کمرنگ می شه.

 

نتیجه گیری

درآخر میشه گفت با اینکه مصرف کافئین در مدت کوتاه، اندازه متابولیسم بدن رو کم می کنه اما تاثیر نوشیدن قهوه در درازمدت به دلیل مقاوم شدن بدن، خیلی کم می شه.

 

اگه واسه کاهش وزن به قهوه نوشیدن علاقه دارین، بهتره واسه اینکه بدن شما به مصرف قهوه و اثرات اون، عادت نکنه پیشنهاد می شه که قهوه رو در دوره های مشخص استفاده کنین؛ مثلا میشه دو هفته در رژیم غذایی خود، قهوه استفاده کنین و دو هفته دیگه از قهوه استفاده نکنین.

البته می تونیم بگیم که دلایل زیادی واسه مصرف قهوه هست؛ یکی از این دلایل می تونه این موضوع باشه که قهوه یکی از بزرگ ترین منابع آنتی اکسیدان در رژیم غذاییه.

 

.

منبع :