مصرف قرصای ملاتونین واسه کمک به خوابیدن بی خطره؟

مصرف قرصای ملاتونین واسه کمک به خوابیدن بی خطره؟

ملاتونین

اگه معمولا در خوابیدن مشکل دارین، شاید به فکر مصرف مکملای ملاتونین افتادین. هم اینکه، بطریای زیادی در قفسه ها داروخونه وجود دارن، اما شما چقدر در مورد اونا میدونید؟

ملاتونین چیه؟

ملاتونین، هورمونیه که به وسیله مغز ترشح می شه و به تنظیم ریتم شبانه روزی بدن(معروف به ساعت داخلی بدن) کمک می کنه. دکتر دیوید لی، استادیار بالینی پزشکی در برنامه آموزش پزشکی UCSF میگه: این هورمون به وسیله غده پینه آل ترشح می شه که در مرکز مغز قرار داشته و به وسیله نور تنظیم می شه. یه هورمون طبیعیه که باعث می شه به خواب بریم و لحظه ای که نور از بین میره (مثلا در شب ) وقتیه که بیشترین حد ملاتونین ما تولید می شه.

قرصای ملاتونین، واقعا بی ضرر هستن؟

از اونجا که اونا به وسیله سازمان غذا و داروی آمریکا کنترل نمی شن، گفتن اینکه مواد افزودنی و نگهدارنده در این نوع قرصا هست یا نه، می تونه سخت باشه. دکتر سانجیو کوتاری، پروفسور بخش مغز و اعصاب و مدیر برنامه خواب کودکان در مرکز پزشکی لانگون شهر نیویورک میگه: بعضی از مصرف کنندگان، مقدار کمی واکنشای آلرژیک رو تجربه کردن، اما نه بخاطر ملاتونین، بلکه به خاطر مواد نگهدارنده یا افزودنی. لی تاکید می کنه مهمه که همیشه مکمل تون رو از یه شرکت معتبر بخرین و از دست فروشان داروهای گیاهی دوری کنین.

کوتاری میگه که تحقیقات حیوونی، ملاتونین رو با افسردگی، مشکلات باروری و مشکلات سیستم ایمنی بدن، در رابطه دونسته ان. در حالی که این یافته ها در آدما تکرار نشده ان، اما هیچ مطالعه خوبی وجود نداره که ایمنی دراز مدت قرصای ملاتونین رو نشون بده. با این حال، لی اضافه می کنه که هیچ گونه مشکلات جانبی جدی، گزارش نشده. اما اون خاطر نشون می کنه که اگه شما مقدار زیادتر از اندازه از این مکمل رو استفاده کنین، ممکنه احساس خواب آلودگی کنین، سر درد بگیرین یا دچار فراموشی کوتاه مدت شید. اون میگه: اونا مشکلات جانبی شایع اما ناچیز هستن. مسئله مهم اینه که مقدار درست رو استفاده کنین.

بزرگترین باور غلط، به خصوص در مورد بی خوابی، اینه که مقدار بیشتر، بهتره. در واقع وقتی که صحبت از ملاتونین می شه، مقدار کمتر اون در واقع بهتره چون بدن شما الان، اونو می سازه. اون پیشنهاد می کنه که اگه عزمتونو جزم کردین اونو امتحان کنین، روزانه ۰٫۵ میلی گرم از اونو استفاده کنین. اگه پیدا کردن این مقدار دوز براتون سخته، قرصای ۱ میلی گرمی بخرین و اونا رو نصف کنین.

حرف آخر:

بدیش اینه تحقیق مطمئنی وجود نداره که نشون بده مکملای ملاتونین، واقعا یه راه موثر و بی خطر واسه خوابیدن هستن یا نه. اگه هنوزم واسه خوابیدن تلاش می کنین، کوتاری چند پیشنهاد دیگه داره: تلاش کنین در طول هفته و حتی آخر هفته ها، یه برنامه خواب مشخص داشته باشین، ۱ تا ۲ ساعت قبل از خواب، به کار گیری دستگاه های الکترونیکی که نور آبی پخش میکنن رو محدود کنین و یه منبع نور روشن واسه استفاده در صبحا بخرین تا به تنظیم ساعت داخلی بدن شما کمک کنه. با این تصمیمات، خیلی سریع به خواب خواهید رفت.

.

منبع :