بزرگسالان واسه بهبود بخشیدن به خلق و خو و حوصله خود نیاز به مصرف بعضی از داروهای ضد افسردگی تجویزی دارن. اما به موازات اون ممکنه در خطر دچار شدن به شکستگی استخوانی هم باشن.

به گزارش دکتر سلام، در یکی از آخرین تحقیقات انجام شده کشف شده که داروهای ضد افسردگی که  به وسیله زنان بعد از یائسگی در سنین متوسط ۶۴ سال مصرف می شه ، می تونه با خطر افزایش پوکی و شکستگی استخوانی ستون فقرات و بقیه محلا در رابطه باشه. اما در عین حال رابطه قوی بین شکستگی استخون مچ دست یا استخون لگن و مصرف  قرص ضد افسردگی توجه نشده. زنائی که قرص

ضد افسردگی مصرف می کنن ۳۰% درصد بیشتر در برابر شکستگی استخون ستون فقرات و ۲۰ % افزایش خطر شکستگی بقیه نقاط بدن هستن. تو یه مطالعه قبلا دکتر گلترمن مدیر مرکز تحقیقات استخوانی با نگاه بر اطلاعات استخوانی انجام شده که روی ۵هزار نفر به صورت رندوم انجام شده بود و ۱۳۷ نفر از اونا قرصای ضد افسردگی (از نوع بازداردندهای بازجذب سروتنین ) و SSRIs مصرف می کردن، فهمیدن که آدمایی که روزانه قرص SSRIs (فلوکستین) مصرف می کنن دوبرابر بیشتر از افراد دیگه در خطر شکستگی استخوانی هستن. سروتنین یه جور ماده شیمیای عصبیه که  مربوط به افسردگیه. این ماده هم اینکه د رفیزیولوژی استخوانی دخالت داره. اگه در کمیت این ماده تغییر انجام بشه باعث کاهش حجم استخون و افزایش خطر شکستگی می شه. اما تحقیقات دیگه رابطه بین مصرف قرص ضد افسردگی و شکستگی استخوانی رو تایید نمی کنه.

دکتر گلترمن و همکارانش الان در حال انجام تحقیقات روی نوجوانانی هستن که داروی SSRIsمصرف می کنن . هدف اونا کشف این حقیقته که مصرف این دارو تاثیر روی رشد استخون داره یا خیر.اونا هم اینکه میخوان و جود هر گونه تمایل ژنتیکی واسه دچار شدن به پوکی استخون رو کشف کنن. در حالیکه تحقیقات انجام شده رابطه بین پوکی استخون ومصرف قرص ضد افسردگی رو نشون می ده. ولی در عین حال تحقیقات دلیل و تاثیری واسه این رابطه کشف نکرده ان. پس آقای گلترمن عقیده داره که آدمایی که بدلایل اساسی د رحال مصرف داروی SSRIs هستن مصرف دارو رو ترک نکنن. این افراد باید تنها مراقب وضعیت استخوانهای خود باشن (با انجام تست استخوانی واسه اندازه گیری چگالی استخون)

در هر حال واسه کاهش خطر دچار شدن به پوکی استخون موارد زیر رو رعایت کنین:

– مصرف کافی کلسیم: تموم مردان و زنان بالاتر از ۶۵ سال باید روزانه ۱۵۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف کنن.

– مصرف کافی ویتامین D: مردان وزنان روزانه باید دست کم ۸۰۰iu=international units)) ویتامینD مصرف کنن.

– ورزش: شما باید ورزشای استقامتی و قدرتی رو باهم انجام بدین.مثل پیاده روی، کوه نوردی و طناب بازی

– در رژیم غذایی روزانه خود سویا رو بذارین : استروژن گیاهی موجود در سویا به حفظ چگالی استخوانی و  نبود دچار شدن به پوکی استخون کمک می کنه.

– نبود مصرف دخانیات

– نبود مصرف نوشیدنیای الکلی: مصرف بیشتر از دو لیوان نوشیدنی الکلی باعث کاهش توده استخوانی و نبود توانایی بدن در جذب کلسیم می شه.

منبع : hidoctor.ir