مصرف اندازه خیلی از ویتامینا و مکملا نتیجه های منفی به دنبال داره. با اینکه خیلی از ویتامینای قابل حل در آب وقتی که خیلی مصرف شن دفع می شن، اما شکلای جور واجور دیگه اونا در بدن باقی می مانند. این ویتامینا می تونن سمی شن و مشکلات جانبی جدی واسه بدن داشته باشن.

 

در حالی که بیشتر مواقع تنها مشکلات مصرف کشکی و هردم بیل و غیرضروری ویتامینا هدر دادن پوله و ویتامین مازاد بدن خیلی راحت از راه ادرار دفع می شه، اما مصرف اندازه افراطی ویتامینای غیرضروری با نتیجه های جدی واسه سلامتی همراه س. بعضی وقتا افراد با این سوال روبرو می شن که مصرف زیاد مکملای ویتامینی می تونه کشنده هم باشه؟

 

مدیکال دیلی طی مقاله ای که دراین باره منتشر کرده، آورده: ویتامینا، ترکیبای ارگانیکی به حساب میان که اندازه محدودی از اونا واسه سلامت بدن ضرورت داره. بدن معمولا اندازه لازم اونا رو از راه غذاها دریافت می کنه، اما در بعضی مواقع، فرد با کمبود ویتامین ها مواجه می شه که تشخیص اون بردوش دکتر متخصص و پس از انجام آزمایشات لازمه.

پزشکان تاکید می کنن خوردن نابجا و بدون تجویز ویتامینا فقط از این جنبه که بخوایم سلامت بیشتری داشته باشیم غلطه و چه بسا ممکنه متحمل مشکلات تجمع اونا در بدنمون هم بشیم

«ماریسا پولئو»، متخصص تغذیه از پنسیلوانیا گفت: مصرف اندازه خیلی از ویتامینا و مکملا نتیجه های منفی به دنبال داره. با اینکه خیلی از ویتامینای قابل حل در آب وقتی که خیلی مصرف شن دفع می شن، اما شکلای جور واجور دیگه اونا در بدن باقی می مانند. این ویتامینا می تونن سمی شن و مشکلات جانبی جدی واسه بدن داشته باشن.

 

مشکلات مصرف کشکی و هردم بیل بعضی از پرمصرف ترین مکملای ویتامین و املاح به توضیح زیره:

– آهن

کم خونی بیماریه که به دلیل نبودن اندازه کافی گلبول قرمز در خون ایجاد میشه. گلبولای قرمز مسئول رسوندن اکسیژن کافی به بافتای بدن هستن. این کمبود در بین زنان شایع تره و می تونه موجب بروز نشونه هایی مثل خستگی و احساس مریضی شه.

 

پزشکان به افراد پیشنهاد می کنن خودشون مبادرت به تشخیص این مریضی نکرده و به خصوص از خوددرمانی دوری کنن. مازاد آهن غیرضروری در بدن انباشته می شه و می تونه به سطح سمی زیاد شه. هم اینکه زیاده روی در مصرف آهن با گذشت زمان موجب تغییر رنگ پوست، بزرگ شدن کبد، درد شکمی، ریتم نامرتب قلب و مشکلات دیگه می شه.

 

در زنان باردار مصرف اندازه در حال افزایشی از آهن شایعه. یه تحقیق در هند نشون میده مصرف بالای آهن در زنان سالم می تونه به مشکلاتی مثل تولد نوزاد با وزن پایین، تولد نوزاد نارس و رشد ناقص جنین منجر شه.

 

پزشکان به افراد پیشنهاد می کنن به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن، ۲۰ میلی گرم آهن مصرف کنن و مصرف اندازه بیشتری از اون می تونه منتهی به درد شکم، استفراغ، تند شدن نفس و حتی کما شه.

 

– ویتامین C

این ویتامین مطمئنا یکی از شناخته شده ترین و پرمصرف ترین شکلای جور واجور ویتامین ها هستش. کمبود ویتامین C موجب افتادن دندون، جوش، خستگی و حتی مرگ می شه. هم اینکه مصرف ویتامین C می تونه با سرماخوردگی مقابله کنه.

پیشنهاد می شه تامین ویتامین C لازم بدن از راه مصرف مواد خوراکی شامل اون تامین شه.

 

به گفته پزشکان مصرف زیادتر از اندازه ویتامین ث خطری رو متوجه فرد نمی کنه. معمولا محدوده مصرف ویتامین C حدود ۲۰۰۰ میلی گرم در نظر گرفته می شه. با اینکه مصرف زیاد این ویتامین کشنده نیس، اما آدمایی که در طول یه روز بیشتر از این اندازه ویتامین رو مصرف می کنن ممکنه دچار نشونه هایی چون استفراغ، سردرد، بی خوابی و ترش کردن شن. هرچند مصرف بیشتر از ۱۰۰۰ میلی گرم از این ویتامین هم می تونه منتهی به اسهال شه.

 

ویتامین A

این ویتامین به دلیل تاثیرگذاری بر قدرت بینایی شناخته شده. هم اینکه به تشکیل و حفظ سلامت پوست، دندون، بافت اسکلتی و نرم بدن کمک می کنه.

 

بررسیا نشون دهنده اون هستش آدمایی که اندازه کافی ویتامین A رو دریافت نمی کنن، بیشتر مستعد مریضیای عفونی و مشکلات بینایی هستن.

 

با این حال مصرف زیادتر از اندازه ویتامین A با مشکلات جانبی مثل حالت تهوع، اسهال، استفراغ، کاهش اشتها، خستگی، سردرد، تاری دید، درد استخون، ریزش مو و آسیب کبد همراه س.

حتی مقدار زیاد اون در افراد سیگاری خطر بروز سرطان ریه رو شدید شدن می کنه. یکی از مشکلات مصرف زیادتر از اندازه ویتامین آ اینه که اندازه مازاد اون از بدن دفع نمی شه، بلکه در کبد جمع می شه.

 

مولتی ویتامین های پاستیلی میوه ای

بررسیا نشون میده مصرف اندازه بالایی از این نوع ویتامینا واسه سلامت خوب نیس. کلا مصرف زیادتر از اندازه مولتی ویتامینا به خودی خود خطرناکه، حتی اگه به شکل مولتی ویتامینای پاستیلی میوه ای باشه که بیشتر هم واسه کودکان تجویز می شن.

 

پس بعضی وقتا مصرف افراطی و غیر اصولی یه ویتامین ساده می تونه فرد رو تا مرز کما ببره و جون اونو به خطر بندازه.

پس نوبت بعد اگه تصمیم گرفتید مکمل ویتامینی بخرین پیشنهاد می کنیم واسه این که سلامت خود رو به خطر نیاندازید، حتما به یه دکتر مراجعه کرده و طبق تجویز اون، ویتامین استفاده کنین.

 

زمان مناسب خوردن مکمل ویتامین و املاح

بیشتر پزشکان و کارشناسان تغذیه فکر می کنن که خوردن مکمل ویتامین و املاح در زمانایی از شبونه روز می تونه جذب بیشتری داشته باشه و یا برعکس، مصرف اونا با بعضی از خوراکیا می تونه از تاثیر اونا کم کنه.

 

دقت کنین اگه قرص آهن واسه شما تجویز شده، از نوشیدن شیر و لبنیات و هم اینکه قرص کلسیم با اون دوری کنین، چون جذب آهن رو کم می کنه.

 

خیلی از کارشناسان، خوردن قرص کلسیم رو در شب پیشنهاد می کنن. به خاطر این که جذب کلسیم بیشتر در شب صورت میگیره و هم اینکه به دلیل این که کلسیم می تونه به بهتر خوابیدن کمک کنه.

 

در مورد ویتامینای گروه ب ، چون ما در حالت عادی این ویتامینا رو که از ویتامینای محلول در آب هستن با غذا دریافت می کنیم، پس بهتره این ویتامینا همزمان با خوردن غذا، به خصوص میوه ها و سبزیا مصرف شن.

 

ویتامین C هم از ویتامینای محلول در آبه اما فرق اون با بقیه ویتامینا اینه که فقط چند ساعت در خون می مونه و به سرعت از راه کلیه ها دفع می شه. به خاطر همین واسه کسب نتیجه بهتر، ویتامین C بهتره در هر سه وعده غذایی تقسیم و مصرف شه.

دقت کنین که ویتامین C نباید قبل از خواب مصرف شه، چون ماده ای محرکه و شخص رو بیدار نگه می داره.

 

ویتامینای محلول در چربی واسه جذب به چربی نیاز دارن پس اونا باید همیشه با غذاهایی که چربی دارن مصرف شه. این ویتامینا شامل ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K هستن.

 

البته پزشکان تاکید می کنن خوردن نابجا و بدون تجویز ویتامینا فقط از این جنبه که بخوایم سلامت بیشتری داشته باشیم غلطه و چه بسا ممکنه متحمل مشکلات تجمع اونا در بدنمون هم بشیم.

 

مصرف قرصای مکمل ویتامینا و املاح در شرایط خاص مثلا در گروهی از سالمندان، بعضی از کودکان، مبتلایان به بیماریای طولانی و هم اینکه کسائی که تحت رژیمای غذایی قرار دارن یا گرفتار به بیماریای گوارشی هستن، تحت نظر دکتر پیشنهاد می شه.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان

منابع:

ایسنا

واحد مرکزی خبر

 

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت