مصرف برنج موجب چاقی و اضافه وزن می شه؟

غلات یکی از مهم ترین گروه های اصلی غذایی هستن که باید در برنامه غذایی همه افراد گذاشته شه.برنج در گروه غلات قرار داره که علاوه بر خواص فراوون مصرف بیشتر از حدآن باعث چاقی و اضافه وزن می شه.در این قسمت از نمناک با مصرف برنج و رابطه اون با چاق آشنا میشین.

مصرف برنج نقش پر رنگی در چاقی ما داره؟

برنج در خونواده های ایرونی بسیار پر مصرف و متداوله. با در نظر گرفتن این موضوع و شکایت همیشگی افراد چاق از اینکه برنج اونا رو چاق کرده ما رو بر اون داشت تا مطلبی تخصصی در مورد اینکه برنج ما رو چاق می کنه یا نه رو واسه شما ارائه بدیم.
نوع و مقدار برنج مصرفی بر چاق شدن افراد بسیار تاثیر گذاراست. جمله قبلی پاسخی ساده به این سواله که برنج ما رو چاق می کنه؟
برنج باعث زیاد شدن وزن می شه اما این به اندازه مصرف روزانه شما وابسته. هم اینکه نوع برنج مصرفی (فیبردار و بدون فیبر) بر این زیاد شدن وزن تاثیر داره.
کالری و وزن
چیز عجیبی نیس! شما اگه بیشتر از مقدار کالری که در روز می سوزونین استفاده کنین چاق میشین. طبق راهنمای سازمان غذا و داروی امریکا در سال ۲۰۱۰، جدای از اندازه فعالیت، خانوما روزانه ۱۸۰۰ تا ۲۴۰۰ و آقایون ۲۲۰۰ تا ۳۰۰۰ کالری باید دریافت کنن.
اندازه کمتری از کالری نیاز روزانه رو نگیرین چون بدن واسه انجام فعالیتای روزانه به این مقدار انرژی نیاز داره. واسه اینکه تاثیر مصرف برنج بر اضافه وزن خود رو کنترل کنین، اندازه کالری دریافتی از برنج رو محاسبه کنین و اندازه مصرف برنج رو با محاسبه کالری مصرفی روزانه متعادل کنین.

مصرف برنج موجب اضاف وزن وچاقی می شه.

کالری در برنج
کالری دریافتی شما از برنج سفید و قهوه ای (سبوس دار) کمی فرق داره. شما از یه فنجون برنج پخته سفید ۲۰۵ کالری و از همین اندازه برنج قهوه ای ۲۱۶ کالری انرژی دریافت می کنین. اگه مقدار برنج مصرفی خود رو کمی کم کنین میشه گفت برنج ماده ای نیس که بتونه همه کالری مصرفی روزانه شما رو به خود اختصاص بده و شما رو از هدفتون دور کنه.
فیبر و وزن
وقتی وارد رژیم غذایی کاهش وزن میشین متوجه میشین که نوع کربوهیدراتایی که مصرف می کنین فرق داره. تحقیقات نشون داده که آدمایی که فیبر بیشتری مصرف می کنن در کنترل وزن خود موفق ترن.
غلات تصفیه شده مانند برنج سفید باعث بالارفتن اندازه قند خون شده و شما زود به زود احساس گرسنگی می کنین. هم اینکه خوردن فیبر بیشتر خطر دچار شدن به بیماریای قلبی و عروقی رو کم می کنه.

می دونین رابطه مصرف برنج واضافه وزن در چیه؟

فیبر در برنج
برنج قهوه ای از جمله غلات کاملیه که فیبر طبیعی درون خود داره. وقتی که دانه برنج واسه تولید برنج سفید فرآوری می شه سبوس خود رو از دست داده و دیگه یکی از غلات کامل به حساب نمیاد. سبوس و جوونه شامل فیبر و بسیاری دیگه از مواد مغذی دیگه س.
برنج سفید رو میشه با ویتامین و مواد معدنی غنی کرد اما نمیشه به اون فیبر اضافه کرد. هر دو نوع برنج تو یه فنجون ۴۵ گرم کربوهیدرات دارن اما برنج سفید فقط ۶ دهم گرم فیبر داره در حالی که برنج قهوه ای دارای ۳ گرم و نیم فیبر تو یه فنجانه.

مقدارمصرف برنج چقدر باید باشه؟

برنج سفید می تونه یه تیکه از سبک زندگی سالم باشه، درست مانند برنامه غذایی سنتی آسیایی. باقی برنامه غذایی و سبک زندگی که دارین هم روی سلامتتون تاثیر گذاره پس می تونین بدون صرف نظر کردن از کربوهیدراتای تصفیه شده مانند برنج و نون سفید بازم خود رو سالم و به دور از عوامل خطر نگه دارین.

اگه در زندگی جوری جنب و جوش ندارین و مقدار زیادی برنج سفید و یا دیگه کربوهیدراتای تصفیه شده استفاده می کنین، باید متوجه باشین که از مقدار نیازتون بیشتر کربوهیدرات می گیرین.

واسه حفظ سلامت بدن بهتره ۲ وعده در هفته برنج مصرف شه.به جای به کار گیری برنج نون استفاده کنین.  مصرف نون، خصوصاً نونای سبوس دار، واسه حفظ سلامت بدن و کارکرد مناسب آنزیمای گوارشی بهتره.

مصرف برنج ساده بهتر از نوع دودیه ، در روند دود اندودکردن برنج خصوص نونای سبوس دار، واسه حفظ سلامت بدن و کارکرد مناسب آنزیمای گوارشی بهتره.

 مصرف برنج ساده بهتر از نوع دودیه، گفت:دودی که در اثر سوختنچوبای ناجور تولید می شه شامل ترکیبات سرطان زا هستش پس مصرف بیشتر از یه بار در هفته موادغذایی دودی پیشنهاد نمی شه.

مصرف برنج باعث اضافه وزن و چاقی می شه؟

برگرفته از سلامتی _ خبرنگاران جوون / ف

.

منبع : namnak.com