موارد ترک خدمت و غیره که در همه جای جهان روی می دهد ، زائیده بی توجهی به انگیزه های مادی و نابرابری های پرداخت یا کمبود مقررات و روشهای منظم، منطقی و منصفانه حقوق و دستمزد است.
۴) موسوی (۱۳۷۶)،در پایان نامه خود با عنوان” نقش نظام جبران خدمات در جذب نگهداری و انگیزش نیروی انسانی” به این موضوع اشاره می کند که: از دیدگاه مدیریت هدف ایجاد انگیزه در کارکنان به گونه‌ای است که رفتار آنان حداکثر بهره‌وری را برای سازمان داشته باشد.و این ایجاد انگیزه را می توان در پیاده سازی یک سیستم جبران خدمات مناسب ایجاد نمود.
۲‌.۶‌ جمع بندی و نتیجه گیری
در این فصل به بررسی مفاهیم اساسی نظام جبران خدمات کل و بهره وری نیروی انسانی پرداخته شد. و با توجه به مطالب بیان شده در ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی محقق مدل زیر را پیشنهاد می دهد.
در اینجا نظام جبران خدمات کل (متغیر مستقل) از مدل ماندی (۲۰۰۸: ۲۷۷) اقتباس شده است و بهره وری منابع انسانی (متغییر وابسته) می باشد.

شکل ۲-۵ چهارچوب مفهومی تحقیق

۳ روش تحقیق

۳‌.۱‌ مقدمه
در این فصل ابتدا شرح مختصری از بانک ملی و وضهیت نظام جبران خدمات آن ارائه شده و در ادامه روش مورد استفاده در پژوهش و چگونگی محاسبات و پردازش و تجزیه‌تحلیل داده‌ها بیان می‌شود. که شامل روش تحقیق، جامعه و نمونه آماری، روش گردآوری داده‌ها، روش‌های آماری و نحوه تجزیه و تحلیل داده‌ها، متغیرها و نحوه اندازه‌گیری و سنجش آنها و روایی و پایایی ابزار اندازه‌گیری (پرسشنامه) است که در زیر به توضیح هر یک می‌پردازیم.
۳‌.۲‌ بانک ملی
۳‌.۲‌.۱‌ تاریخچه و معرفی بانک ملی
بر اساس آنچه که در پایگاه اینترنتی بانک ملی ایران انتشار یافته است؛ تشکیل بانک به شکل جدید نخستین بار در سال ۱۲۵۸ هجری شمسی( ۱۲۹۶ ه‍ – ق ) ده سال قبل از بوجود آمدن بانک شاهی از سوی حاج محمد حسن امین دارالضرب یکی از صرافان بزرگ تهران به ناصرالدین شاه قاجار پیشنهاد شد . متاسفانه این پیشنهاد با دخالتهای بیگانگان و عوامل آنان جامه عمل نپوشید و بجای آن بانک شاهی در ایران مستقر گردید و در آذرماه ۱۲۸۵ با اعلانی که مبین احساسات عمومی و علاقه مردم به تاسیس یک بانک اعتباری ملی در ایران بود، انتشار یافت .
روز ۹ آذر ماه همان سال خبر تشکیل بانک ملی با سرمایه ۱۵ میلیون ( ۳۰ کرور) قابل افزایش به ۵۰ میلیون تومان با وجد و شعف عموم ملت روبرو شد.
پس از پایان جنگ جهانی اول و خروج اشغالگران از ایران ، سرانجام قانون تاسیس بانک ملی ایران در جلسه مورخ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۰۶ به تصویب مجلس رسید و اساسنامه بانک در ۱۴ تیر ماه ۱۳۰۷ مورد تصویب کمیسیون مالیه مجلس قرار گرفت و در روز سه شنبه۲۰ شهریور ۱۳۰۷ بانک ملی ایران در تهران رسماً کار خود را آغازکرد.
بر حسب اساسنامه بانک ، بانک ملی ایران بصورت یک شرکت سهامی دارای شخصیت حقوقی شناخته شد و تابع قوانین تجاری تلقی گردید .
سرمایه اولیه بانک ۲۰ میلیون ریال بود که فقط ۸ میلیون آن پرداخت شد و در سال ۱۳۱۴ سرمایه بانک به ۳۰۰ میلیون ریال و در سال ۱۳۳۱ به دومیلیارد ریال افزایش یافت که تمام آن پرداخت شده است . این سرمایه در حال حاضر با افزایشی که در سال ۹۱ داشت حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریال می باشد .
نخستین نمایندگی بانک در خارج از کشور در سال ۱۳۲۷ در هامبورگ تاسیس شد .
تاسیس بانک کارگشایی: در سال ۱۳۰۵ بنگاهی بنام موسسه رهنی دولتی ایران، از محل وجوه صندوق بازنشستگی کارکنان دولت برای رفع حوائج مردم بوجود آمد که تا سال ۱۳۰۷ تحت نظر وزارت دارایی اداره می گردید پس از تاسیس بانک ملی به این بانک واگذار و در سال ۱۳۱۸ این موسسه بنام بانک کارگشایی مرسوم و یکی از سازمانهای تابعه بانک ملی محسوب شد .
در تاریخ ۲۲ اسفند ماه ۱۳۱۰ حق نشر اسکناس از تصویب مجلس شورای ملی گذشت و رسماً به مدت ۱۰ سال بانک ملی ایران اعطا شد که به خودی خود قابل تمدید بود و در فروردین ماه ۱۳۱۱ نخستین اسکناس بانک ملی ایران انتشار یافت .
بانک کشاورزی تفکیک بانک فلاحتی از بانک ملی : در قانون اجازه تأسیس بانک مقرر شده بود چنانچه دامنه معاملات شعبه فلاحتی بانک، توسعه یابد به بانک مستقلی تبدیل گردد. در تاریخ ۲۵ تیر ماه ۱۳۱۲ شعبه فلاحتی بانک ملی ایران تفکیک و به بانک مستقلی نام بانک کشاورزی تبدیل شد .
بانک مرکزی : تا قبل از سال ۱۳۳۸ بانک ملی ایران وظایف بانک مرکزی مانند حق انحصاری انتشار اسکناس و تنظیم جریان پول کشور را بعهده داشت در سال ۱۳۳۸ لایحه اساسنامه بانکی و پولی ایران به تصویب مجلس رسید و از هجدهم مرداد ۱۳۳۹ وظایف بانک مرکزی از بانک ملی منتزع و با سرمایه ۶/۳ میلیارد ریال فعالیت خود را آغاز نمود.
آرزوی مردم ایران و علاقه آنها برای تاسیس بانک ملی رهایی از سلطه اقتصادی و سیاسی بیگانگان و جلوگیری از تسلط آنها بر منابع حیاتی و ذخائر کشور بود، بانک ملی و دیگر بانکهائی که پس از آن آغاز فعالیت نموده‏ اند ، توانستند خدمات مفید و ارزنده‏ای مانند جمع آوری سپرده‏های مردم، حل مشکل نگهداری وجوه نقد و طلا و نقره، نگهداری حساب خزانه دولت،‌اعطای تسهیلات اعتباری جهت راه‌اندازی کارخانجات و موسسات بزرگ تولیدی و زیربنائی ، احداث واحدهای صنعتی- کشاورزی ، تسهیل در روابط تجاری داخلی و خارجی را ارائه نمایند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار حاکمیت جمهوری اسلامی،‌تغییر سیستم بانکداری و حذف ربا و ایجاد بانک بر مبنای تعالیم و احکام اسلامی مورد توجه قرار گرفت که پس از تصویب لایحه قانونی عملیات بانکی بدون ربا در سال ۱۳۶۲ و ابلاغ آن به بانکها، دستورالعملها و آئین نامه های اجرایی تهیه و از اول فروردین ماه ۱۳۶۳ این قانون در بانک ملی ایران مورد اجرا گذاشته شد .
اکنون ۸۵ سال است که از تأسیس بانک ملی ایران می‏گذرد . در حال حاضر بیش از ۳۲۷۱ شعبه فعال در داخل ، ۱۳ شعبه فعال و ۴ سابسیدری در خارج کشور و ۱۸۰ باجه مشغول بکارند.همچنین بانک ملی ایران در حال حاضر با بالغ بر ۴۰ هزار کارمند دارد.(پایگاه اطلاع رسانی بانک ملی،۱۳۹۲).۹۴
۳‌.۲‌.۲‌ وضعیت فعلی نظام جبران خدمات بانک ملی
در حال حاضر بانک ملی نیز مانند سایر بانک های دولتی با وجود قانون مدیریت خدمات کشوری تابع آیین‌نامه خاص نظام بانکی دولتی می باشد. این آیین نامه مصوب ۲۶/۱۱/ ۱۳۷۹ بوده ودر روزنامه رسمی به شماره ۱۶۳۳۰ منتشر یافته است که مشتمل بر هشت فصل می باشد که عبارتند از:
۱) کلیات
۲) ورود به خدمت، انتصابات و ترفیعات
۳) مرخصی
۴) طبقه بندی و نظام پرداخت
۵) امور رفاهی
۶) بازنشستگی و ازکارافتادگی و فوت
۷) تکالیف عمومی و پایان خدمت
۸) مقررات مختلف
بر این اساس؛ مولفه های نظام جبران خدمات کل با توجه به مدل ارائه شده توسط ماندی، ۲۰۰۸ و همچنین آیین نامه نظام بانکی، استخراج و بر اساس هر یک از مولفه ها سوالهایی برای بررسی رابطه میان نظام جبران خدمات بانک با بهره وری منابع انسانی طراحی شده است که در جدول ۳-۱ آمده است.
تطابق مفاد آیین نامه نظام بانکی دولتی با سوالات مربوطه در پرسشنامه به تفکیک متغیرها/ مولفه ها ی استخراج شده از ادبیات تحقیق
متغیر موردسنجش
مؤلفه ها
شماره سوالات
مواد آیین نامه
جبران خدمات کل
جبران مالی مستقیم
میزان پرداخت
۱/۱۰
۱۹/۲۰/۲۲/۲۳/۲۴

زمان پرداخت
۲
۱(ح)

روش پرداخت
۳
۱۷

عادلانه بودن سیستم پرداخت
۴/۵/۶/۷
۱۶

منطقی بودن سیستم پرداخت
۸/۹
۱۷

برانگیزاننده بودن
۱۱ / ۱۲
۲۴/۱۰

جبران مالی غیرمستقیم
برخورداری از امکانات رفاهی (سرویس رفت‌ و آمد، تامین آراستگی ، مهد کودک، …)
۱۷/ ۱۸
۲۸

حمایت از کارکنان در زمان بازنشستگی
۱۶
۲۶ / فصل۶

خدمات بیمه ای و بهداشت و درمان
۳۸/۳۹/۴۰/۴۱/۴۲/۴۳
۲۵ / ۲۷

قوانین و مقررات و امکان استفاده از مرخصی
۱۴/ ۱۵
فصل۳ ماده۱۲/۱۳۱۴/۱۵

تسهیلات مسکن و رفع احتیاجات ضروری
۱۳
۲۹

جبران غیرمالی شغلی

تنوع مهارت
۱۹ / ۲۰
۱(ب)

هویت وظیفه
۲۵/ ۳۰
۱(ب)

اهمیت وظیفه
۲۱ / ۲۲
۱(ب)

استقلال در کار
۲۷ /۲۸
۱(ب)

بازخورد از خود شغل
۲۳/۲۴
۱(ب)

جبران غیرمالی محیط کار
داشتن سرپرستى شایسته
۲۹ /۲۶
۹

شرایط کارى مناسب
۳۳/۳۴/۳۵
۲۵

داشتن همکاران همخو
۳۷/۳۱
۶

خط مشى‏هاى منطقی
۳۶
۴۲

وجود نماد مقام ومنزلت
۳۲
۲۸
۳‌.۳‌ روش شناسی تحقیق
هدف تمام علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ما است. به منظور آگاهی از مسایل و مشکلات دنیای اجتماعی، روشهای علمی، تغییرات قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده‌اند. این روندها و حرکت‌ها سبب شده است که برای بررسی رشته‌های مختلف بشری، از روش علمی استفاده شود (ایران نژاد پاریزی، ۱۳۷۸: ۸۹). هرگز نمی توان ادعا نمود و مطمئن بود که شناخت های بدست آمده حقیقت دارند زیرا زمینه شناخت مورد پژوهش نامحدود و آگاهی و روشهای ما برای کشف حقیقت محدود هستند. حال اگر فرض بر این باشد که هدف فعالیتهای پژوهشی حقیقت جویی است و پژوهشگران با صداقت به دنبال این هدف می‏باشند آنچه را که ایشان انجام می‏دهند و می‏یابند، می‏توان کوششی برای نزدیکی به حقیقت دانست (رفیع‏پور، ۱۳۸۳: ۸۰). از جمله ویژگیهای مطالعه علمی که هدفش حقیقت‌یابی است، استفاده از یک روش تحقیق مناسب می‌باشد. اکنون تحقیق و پژوهش، روشی علمی است که به بسیاری از مسایل و رویدادها به دیده تردید می‏نگرد و آنها را با روشهای مخصوص و از ابعاد و جنبه‏های گوناگون بررسی می‏کند تا به علت آنها پی ببرد و راهکار یا الگویی جدید جهت بهبود شرایط ارائه نماید. دستیابی به هدفهای تحقیق میسر نخواهد بود، مگر زمانی که جستجو با شناخت یا روش شناسی درست صورت پذیرد (خاکی، ۱۳۸۷: ۱۹۳-۱۹۴). انتخاب روش تحقیق مناسب به هدفها، ماهیت وموضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد. در ادامه تصویری جامع از روش شناسی این تحقیق ارائه می‏گردد.
هر تحقیق تلاشی سیستماتیک و روشمند به منظور دست یافتن به پاسخ یک پرسش یا راه حلی برای یک مسئله است. با توجه به اینکه پرسشها و مسأله‏ها ماهیت‏های گوناگونی دارند، لذا می‏توان برپایه چگونگی این پرسشها و مساله‏ها تحقیقات را طبقه بندی کرد. نوع جهت گیری پژوهشی که در برخی کتب از آن تحت عنوان طبقه‏بندی تحقیقات بر حسب هدف نام برده می‏شود، قبل از هر چیز بر “میزان کاربرد مستقیم یافته‏ها و درجه تعمیم پذیری آنها در شرایط دیگر” توجه دارد (خاکی،۱۳۸۷؛ سرمد و دیگران،۱۳۸۰). کلیه پژوهش‏ها در حقیقت سه هدف متفاوت را دنبال می‏کنند. گاهی هدف تحقیق حل یک مشکل متداول و معمول در محیط کسب و کار است؛ و گاهی هدف تحقیق افزودن به مجموعه کلی دانش در یک

دسته بندی : No category

دیدگاهتان را بنویسید