آکایران : می دونستین که احتمال داره به خاطر گذروندن زمان زیاد در باشگاه، مریض شید؟ حتی اگه شما در تمرین کردن زیاده روی نکنین، هنوزم احتمال بیشتری هست که مریض شید. اما این چیجوری ممکنه؟

ورزش گلوتامین رو کم می کنه

بنا : گلوتامین، یه اسید آمینه س که در عضلات شما هست، در واقع ۶۱ درصد عضلات شما از گلوتامین تشکیل شده. این اسید آمینه، نه فقط نیتروژن رو در سراسر بدن شما جا به جا می کنه، بلکه نقش مهمی در کارکرد سیستم ایمنی شمام اجرا می کنه. کمبود گلوتامین می تونه منتهی به کاهش ایمنی در برابر بیماریا شه.

وقتی که شما ورزش می کنین (به خصوص تمرینات قدرتی)، مقدار زیادی گلوتامین می سوزونین. عضلات شما از این اسید آمینه لازم خالی می شن و سیستم ایمنی شما آسیب می بینه. حتی اگه شما در ورزش زیاده روی نکنین، سیستم ایمنی شما بدون این دست اون دست کردن بعد از تمرین، کمی کم کاره. ممکنه در آخر مریض شید، فقط به خاطر اینکه مقدار گلوتامین شما پایینه. تنها پس از اینکه وعده غذایی بعد از تمرین تون رو بخورین، سطح گلوتامین شما به حالت نرمال برمی گرده، پس کارکرد سیستم ایمنی تون طبیعی می شه.

ورزش زیادتر از اندازه، کارکرد سیستم ایمنی رو ضعیف کردن می کنه

اگه زیادتر از اندازه ورزش کنین، احتمال زیادی هست که سیستم ایمنی بدن شما به خاطر اینکار آسیب ببینه. تمرین کردن به مدت زمان طولانی در شدت بسیار زیاد، می تونه احتمال مریض شدن شما رو زیاد کنه.

مطلب در رابطه:  ۷ نشونه اینکه کفشای ورزشی نامناسبی می پوشید

تحقیقات کشف کردن که انجام بیشتر از ۹۰ دقیقه تمرین شدید، سیستم ایمنی شما رو ضعیف کردن می کنه. این کاهش در کارکرد سیستم ایمنی بدن می تونه تا ۲۴ ساعت طول بکشه، این بدون معناست که احتمال مریض شدن شما تا یه روز کامل بعد از انجام تمرین شدید، بیشتره. اگه خیلی وقتا زیاد در تمرین کردن زیاده روی کنین، شک نداشته باشین در خطر خیلی بیشتری واسه مریض شدن قرار میگیرین.

ورزش در شرایط ناجور می تونه باعث مریضی شه

اگه تو یه باشگاه گرم، ورزش کنین و بعد بدون مراقبت کافی از قفسه سینه تون از باشگاه خارج شید، به احتمال بسیار زیاد سرما می خورین. یه تغییر یهویی در درجه گرما می تونه باعث شه که بدن تون شدیدا عکس العمل نشون بده و منتهی به مریضی شه. اگه گرد و غبار زیادی در هوا وجود داشته باشه، ممکنه در آخر بیشتر از وقتی که پشت میز نشسته اید یا در تختخواب دراز کشیده اید، هوا استنشاق کنین. از اونجا که شما ریه هاتون رو پر از هوا می کنین، مقدار زیادی گرد و خاک استنشاق می کنین. اون ذرات می تونن باعث عفونت در ریه ها، گلو و مجرای بینی شن.

مطلب در رابطه:  میدونید کتوزیس چیه؟

شما در برابر میکروب بیشتری قرار دارین

شاید باشگاه یکی از آلوده ترین مکان هاییه که هر روز به اون مراجعه می کنین. میلیونا میکروب کوچیک، پاتوژن و باکتری وجود دارن که در باشگاه زندگی می کنن اما اونقدر کوچیک هستن که نمی تونین اونا رو با چشم ببینین. هر بار که یه هالتر رو می گیرین، دسته تردمیل رو نگه می دارین یا با کف زمین، تماس پیدا می کنین، در تماس با میکروبا قرار می گیرین.

اگه مراقب نباشین، این میکروبا می تونن باعث مریضی شما شن. به خاطر همین، بسیارمهمه که تا حد امکان از تماس با سطوح دوری کنین.

• هیچوقت پابرهنه در باشگاه راه نرید.

• از باندها و ساپورتای خودتون استفاده کنین.

• بعد از تمرین تون، هر گونه عرق، بزاق یا خون رو تمیز کنین.

• از تماس با مایعات بدن افراد دیگه دوری کنین.

• دست هاتون رو بشورید.

• بعد از تمرین تون، دوش بگیرین.

• دستگاه رو قبل و بعد از استفاده، تمیز کنین.

اگه این موارد رو رعایت کنین، احتمال مریض شدنتون در باشگاه کم میشه.

منبع :